Az erdei óvoda, az óvodai nevelésünk kiegészítője. Nevelésünk minden területét érinti, tehát „komplex pedagógiai vállalkozás”. A környezeti nevelés speciális színtere. A 6-7 évesek számára, 5 napra szervezett program együttes.
Célja:
· Természeti környezetben, óvodapedagógusok irányítása mellett a gyerekek tapasztalathoz juttatása élményszerű, komplex cselekvéseken keresztül.
· A természetes környezet értékei és szépsége iránti pozitív beállítódás kialakítása, erősítése /növények, állatok, szeretete, tisztelete, védelme, környezeti értékek megóvása – környezetvédelemre nevelés/ .
· Kommunikációs képesség, együttműködés fejlesztése.
· A természeti valóság sokoldalú megközelítése- a szó-, a kép- cselekvés egységében.
Előzmények:
A helyi nevelési program a környezeti nevelést kiemelten „kezeli”, erre építi a fejlődést elősegítő tevékenységeket, tartalmazza a fenntarthatóság pedagógiája iránti elkötelezettséget.
· A helyi célok, feladatok megfogalmazásában természet- és környezetvédelmi feladatok kiemelten szerepelnek a helyi adottságok alapján (pl. fák védelme, faápolás, faültetés, madárvédelem, a lakóhely-megismerési tevékenységek, kispatak tisztántartása, állatvilágának megismerése, megóvása, tanösvény látogatása stb).
· A nevelőmunka tervezésében, a megvalósítás gyakorlatában megtalálhatók a környezeti nevelés elvei, tartalmi jellemzői. A nevelési terv minden csoportban tartalmazza a természeti környezethez kapcsolódó magatartás kialakítását.
· A nevelőmunka hatékonysága érdekében a nevelési eljárások során a mit, mivel, mikor, hogyan és kivel kérdésekre épített fejlődést elősegítő tevékenységek kerülnek megvalósításra (pl. az igényeknek megfelelően megvalósul a képességek fejlesztése, eszközhasználat megtanulása, ismeretszerzés és alkalmazás modern módszereinek használata, kirándulások stb.)
· A gyerekek nevelése tevékenységközpontú módszerekkel, és közvetlen tapasztalatszerzéssel zajlik.
· Az óvodapedagógusok alkalmazott módszerei segítik a tapasztalási környezet megteremtését, (játék, szenzitív módszerek, életközösségek terepi tapasztaltatása, felfedezés, élménypedagógia, projekt módszer alkalmazása, kooperatív tanulás,...) .
· Az óvoda minden dolgozója tisztában van a fenntarthatóság tartalmi jellemzőivel és ez minden tevékenységben megnyilvánul. Ezáltal az óvoda felnőtt közössége munkahelyi életmódjával és munkájával pozitív mintát nyújt a környezettudatos magatartásra, az ökológiai szemléletformálásra, a közösségi egészséges életvitelre.
· Az óvoda működtetése során az óvoda vezetősége a kapcsolatok széles és többirányú kiépítésére kiemelten törekszik.
Feladat:
- Olyan viselkedésformák gyakorlása, melyek segítségével elsajátíthatják az élő természet megfigyelésének módját.
- A természettel való szoros együttlét megtapasztalása. Az erdő, vízvilág, növény és állatvilágának megismertetése, életközösségek megfigyelése.
- Differenciált módon, játékos tevékenységeken, szenzitív játékokon keresztül a környezet felfedeztetése.
- A természet iránti kíváncsiság ébren tartása, a rácsodálkozás örömében való osztozás.
- A gyerekek közötti kapcsolat erősítése, az együttérzés, az empátia fejlesztése, az együttműködési készség fokozása.
- Olyan ökológiai szemlélet megalapozása, mely lehetővé teszi, a „természetben mindenre szükség van” elv elfogadását.
- Olyan aktivitásra, felelős cselekvésre nevelés, amelyben legfontosabb elv az élet védelme, tisztelete. A természetbarát magatartásforma gyakorlása.
Az erdei óvoda tevékenységei:
Az erdei óvodai program összeállításakor a PP-ban szereplő és megfogalmazott célokhoz azonosulva a megvalósításig, fő feladat szerinti tervezést kíván pl:
v Gyarapodjanak ismereteik a problémahelyzetek feltárásával, az ok-okozati összefüggések felfedezésével, a természet körforgásának megismerésével.
v Az egymásról, a növényekről, állatokról való gondoskodással, a szelektív hulladékgyűjtési kultúra megalapozásával felértékelődjön tudatosságuk, felelősségérzetük, értékmegóvó magatartásuk.
v Mozgásos játékukban fejlődjön az erő, kitartás, bátorság, saját korlátjaiknak megtapasztalásával fejlődjenek személyiségjegyeik.
Az óvodapedagógus szervezési feladatai:
- Az erdei tábor helyének kiválasztása, megtekintése, információk gyűjtése ajánlott tevékenységekről, szállásról, étkezésről, az odautazásról.
- A környék felderítése: játszótér, orvos, zöldséges
- A szülőkkel való beszélgetés, az erdei óvodával kapcsolatos információk átadása, tudnivalókról tájékoztatás, a szülők írásbeli beleegyezésének, vállalásának megkérése.
- A gyermekekkel beszélgetés az erdei óvoda „nagyszerűségéről”, hatékonyságáról.
- Helyfoglalás, időpont egyeztetés
- Az utazás, a csomagok szállításának megszervezése
- A tábor, és környékének bejárása. A szervezett programok, étkezések megbeszélése.
- Az általunk szervezett kirándulások, játékok, tevékenységek összeírása. Programterv.
- Eső programok megtervezése
- A szülőkkel a tábori ruházat megbeszélése, mit, hogyan kérünk. Részletes adatlap kitöltetése, kitérve a betegségekre, allergiára, éjszakai alvási szokásokra.
- A gyerekekkel a hálók „beosztása”
- Az erdei óvodába a szükséges eszközök összekészítése./ könyvek, határozók, nagyítók, távcsövek, zacskók, fényképezőgép, videó…/
- Szabadidős tevékenységekhez: Könyvek, játékok, sportszerek
- Kézműves foglalkozásokhoz szükséges eszközök
- Egészségügyi, tisztálkodási felszerelés összerakása
- A helyfoglaláskor a gyerekekkel a csomagok elrendezése, ágyba az alvóka berakása.
- A napirend, és a helyi szokások megbeszélése - baleset megelőzés.
- A délutáni pihenés lehetőségének a biztosítása.
Az erdei óvoda programjainak, tevékenységeinek megszervezésekor mindig figyelembe kell venni a helyi adottságokat, az ajánlott programlehetőségeket, s elsődlegesen a gyermekek egyéni fejlettségét, érdeklődési körét. Az erdei óvoda szervezéséhez szorosan hozzátartoznak a pályázati kiírások kutatása és maga a pályázási tevékenység, melyet az óvodapedagógusok végeznek – a szülők bevonásával. Az erdei óvoda szervezésének sikeressége sokban függ a szülők együttműködési és segítő készségétől.
Táborozás ütemterve
1. nap |
Feladat |
Játék neve |
Játékleírás |
Megjegyzés |
|
Megérkezés, kipakolás, tízórai,játék |
Postás játék |
Táviratküldés: Körbeállva, kézfogással erősítő, bátorító üzenetek küldése egymásnak. |
Ráhangolódás, beilleszkedés, elfogadás, segítése. Az erdő bejárása,az aljnövényzet megfigyelése, ÖKO lábnyom. |
|
Az aljnövényzet megfigyelése. Kéregminták készítése, a hozzá tartozó levéllel, terméssel.
|
„Kincs” gyűjtés |
Egy adott élőhelyen gyűjtsünk össze 6 vagy több dolgot (követ, mohát, fakéreg darabot, levelet, stb.) és fedjük le őket valami természetes takaróval, pl. egy nagy levéllel. A gyerekek ez alatt jól nézzék meg a dolgokat. Kérjük meg őket, hogy keressenek hasonlókat néhány (kb. 5) perc alatt. |
Megismerkedünk az erdőben található fák sokféleségével, ökológiai szerepükkel, és a fák tisztelete mellett meg tanuljuk értékelni és szeretni őket. Tapintó, szagló és színérzékelő képességeinket is bevetjük, majd a végén erdei képet készítünk erdei nyersanyagokból |
|
Ebéd |
mese |
csendes pihenő |
uzsonna |
|
Milyen növényt vagy levélet ismertünk meg? Kézműves foglalkozások, a kincsek felhasználása. |
|
Erdőtündér |
Az erdő hangjai, illatai, színei. Ismerkedés az erdő növény és állatvilágával |
|
Szabad játék |
|
mese – ölelés - alvás |
Beszélgető kőr vacsora előtt |
2. nap |
Feladat |
Játék neve |
Játékleírás |
Megjegyzés |
|
Reggeli A nap állata, növénye. |
Találós kérdések a növényekről. Játszunk állatképekkel, növények képeivel, olyanokkal, melyek az adott helyen előfordulnak. |
Mutassunk fel 10-12 képet, majd kérdezzük meg, hányra emlékeznek. A gyerekek leírhatják vagy mondhatják a választ. |
Megismerjük az erdei növényeket, rávezetjük őket a természetet védő, környezettel együtt élő magatartásra. |
|
Tízórai Kézműves foglalkozás |
A "nyomozó" program során állatok jelenlétére utaló nyomokat keresünk. Találós kérdések az állatokról. Noé bárkája |
Cédulákra állatok nyomait rajzolunk, minden nyom két cédulán szerepel. Minden gyerek kap egy cédulát. Mielőtt beszállnának a bárkába, meg kell keresni a párjukat, de nem szabad beszállni, csak utánozni az adott állat hangját, mozgását, stb. |
Az erdei séta alatt az őz, szarvas, vaddisznó és nyest lábnyomok mellett az egyéb jeleket is (csont, ürülék, toll, szőrcsomó) keresünk. |
|
Ebéd |
mese |
csendes pihenő |
uzsonna |
|
Az erdő hangjai – mi nem tartozik oda? Madarak megfigyelése. Felismerni az erdei madarak fészkét, hangját. |
Csapatjáték Hangfelismerő játék Fészekrakó Tollgyűjtés-rendszerezés |
1.A felismert hang után kell a madárhoz tartozó fészket megkeresni.2.A tojásokat a fészkekbe gyűjteni 3.Toll gyűjt |
Megfigyeljük a madárhangokat és távcsővel a madarakat és fészkét. |
|
Ének
|
vers |
mondókázás |
Sütünk kürtös kalácsot |
|
Szabad játék |
mese |
ölelés - alvás |
Beszélgetés |
3. nap |
Feladat |
Játék neve |
Játékleírás |
Megjegyzés |
|
Reggeli Forrás, patak, növény és állat-világának megfigyelése. Vízminta vétele, összehasonlításuk, a tiszta víz „kettős látása” emberi és állati szemmel /ivóvíz, illetve élettér /.
|
„Kincs” gyűjtés Vízitündér |
2 Csapat a patak környékén gyűjtött kincseket saját rajzolt akváriumába és asztalára gyűjti. |
A forrás és a patak megannyi, soha nem látott élőlényt rejteget, ezek nyomába eredünk a patakvizsgálat során. Megismerkedünk a víz körforgásával, az ember életében betöltött szerepével, védelmével is. A megfigyelések tapasztalások során összehasonlításokat, méréseket, becsléseket végzünk. |
|
Ebéd |
pakolás |
csendes pihenő |
haza indulás |
Amit az ÖKO - programunkból profitálhatunk:
· Elsősorban azt, hogy játékos formába integrált módszerekkel, tevékenységek és programok - gazdagságában, óvodai életükben jól érzik magukat kisgyermekeink.
· Másodsorban azt, hogy gondolkodva élő, természetet szerető és természetet védő utód nemzedékeként a környezettudatos magatartás csíráival rendelkeznek és szűkebb, tágabb környezetükre figyelnek, azért tenni képesek.