Az együttműködő önfejlesztő megbízható intézmény minőségirányítási rendszere
A CME-IMIR modell általános leírása
A minőségpolitikai célok egy komplex minőségirányítási rendszermodell az ún. CME-IMIR modell kiépítésével és működtetésével megbízhatóan teljesíthetők.
A CME-IMIR modell koherens és konzisztens rendszer: az együttműködő, az önfejlesztő és a megbízható intézményi rendszerek hierarchikusan egymásra épülnek, ugyanakkor szervesen egymásba is illeszkednek: optimalizálva a rendszerépítésbe és a minőségfejlesztésbe fektetett energia hasznosulását, tudatosan elősegítve, hogy az egyes rendszereken belüli tényezők egymás hatását erősítsék.
A CME-IMIR modell hidat képez szakmaiság és minőség között: arra készteti a felhasználó intézményt, hogy minőségfejlesztési eljárásaiban (Útmutatóiban) gondoskodjon a választott (kidolgozott) pedagógiai és vezetési paradigmák minőségirányítási szempontból kritikus tényezőinek érvényesüléséről.
A belső szabályzók kidolgozásának folyamata tartalmilag is átláthatóvá válik: kommunikálhatóvá válnak az egyes területek/ részterületek fejlesztésében szerepet játszó, szakmailag is érvényes tényezők; kontrollálhatóvá válik mind a jogi követelmények, mind pedig a belső megállapodások vagy konszenzusos szabályok betartása.
Az intézmény fejlődésének jellege - stagnálás, előrelépés, visszalépés - a standard mutatóknak köszönhetően az intézmény vezetői és dolgozói számára, sőt a fenntartó és az oktatásirányítás számára is nyomon követhető, illetve más intézményekkel összemérhető.
A rendszermodell alkalmazásával azonosíthatóvá válik a képviselt pedagógiai és vezetési paradigma a szakmai partnerek (intézményben dolgozók, szakértők) és az óvodahasználók (szülők) számára egyaránt.
Milyen garanciák vannak a CME-MIR modellben az
együttműködés elvárt minőségének biztosítása érdekében?
- A
Partnerkapcsolatok irányításának minőségfejlesztésére vonatkozó, egységes
formátumú minőségfejlesztési eljárások (Útmutatók a
partnerkapcsolatok irányításához)
- Az együttműködés 7 kulcsmutatójára épülő elégedettségmérési
technológia a fejleszteni kívánt viszonylatokban: pl. alkalmazotti
elégedettség a vezetőség együttműködési készségével; tanulók elégedettsége az
osztályfőnökök együttműködési készségével.
Milyen garanciák vannak beépítve az önfejlesztés -
folyamatos fejlesztés elvárt minőségének biztosítása érdekében?
- Rendszerfejlesztési
Kézikönyv, benne egységes formátumú minőségfejlesztési eljárások (Útmutatók a
minőségfejlesztéshez);
- Űrlapok a
folyamatos fejlesztés kritikus pontjain elvárt adatok, információk, vezetői
döntések meghozatalának elősegítése érdekében;
- A 20-25
intézményi szintű minőségfejlesztési folyamathoz rendelt folyamatmutatók és
eredménymutatók rendszere.
Milyen garanciák vannak beépítve a megbízhatóság
elvárt minőségének biztosítása érdekében?
- Felhasználói
Kézikönyv;
- A
Felhasználói Kézikönyv első fejezetében (Standardok) helyezzük el az adott
tanévben érvényes, minden érintett számára kötelező külső és belső
szabályzókat, a készen kapott, illetve a minőségfejlesztési eljárások
segítségével kidolgozott minőségbiztosítási eszközöket, módszereket, eljárásokat.
- A
Felhasználói Kézikönyv második fejezete (Munkanapló) tartalmazza azokat az
igazoló dokumentumokat, amelyeket az egyes tevékenységek végrehajtása és
nyomonkövetése során állítunk elő (a tényszerű folyamatértékelés és az
esetleges beavatkozások megalapozása érdekében).